Jasper NP - Reisverslag uit Jasper, Canada van dreesontravel - WaarBenJij.nu Jasper NP - Reisverslag uit Jasper, Canada van dreesontravel - WaarBenJij.nu

Jasper NP

Door: dreesontravel

Blijf op de hoogte en volg

08 Mei 2011 | Canada, Jasper

Geen karaoke bar meer. Aileen komt thuis met de mededeling dat de plannen gewijzigd zijn. Prima, weer een avondje op de bank dus. Hoe blij ik ook ben dat ik welkom was bij Aileen, ben ik heel blij dat ik vanaf morgen weer lekker kan doen waar ik zin in heb. Hoe goed het in Australië klikte, zo werkt ze mij nu op mijn zenuwen. Ik kan nog niet helemaal zeggen hoe zij het vindt, maar het kan zomaar zijn dat ik haar op de zenuwen werk. Drie dagen was dus lang genoeg.
Aileen heeft drie halflege flessen wijn meegenomen van haar werk. Ze werkt in een slijterij en deze wijnen zijn vandaag geproefd, ofzoiets. En ik heb het echt geprobeerd, en ik heb thuis echt heel goed geoefend, maar dit krijg ik echt niet weg. Dus het wordt een vroege nacht. Dat is ook niet erg, want we hebben vanavond mijn programma zo’n beetje klaargemaakt en daarvoor is wat extra slaap niet erg.
Vanochtend heb ik mijn tas gepakt en heb ik me klaargemaakt voor de busreis naar Jasper. Jasper NP ligt in de Rockie Mountains. Eindelijk ga ik kennismaken met het echte Canada. Nadat we nog even naar de River Valley zijn geweest zet Aileen me af bij de Greyhound. Op dit moment zit ik in de bus en wacht ik op het moment dat het landschap van vlak gaat veranderen in berglandschap…
En of het landschap veranderde. In Edmonton was alles vlak, twee uur onderweg werd het heuvelachtig en na een reis van drie uur rijden we de Rockies binnen. Hoge bergen met op de toppen nog sneeuw aan weerszijden van de weg. Later hoor ik dat ze dit jaar zo’n drie tot vier weken achterlopen, waardoor er veel meer sneeuw ligt dat normaal in deze tijd van het jaar. Om een uur of vijf komen we aan in Jasper, waar helaas het visitor centre al gesloten is. Op goed geluk maar een beetje rondlopen en kijken hoe ik bij een hostel kom. Aan de kant van de weg staat een jongen te liften en ik vraag waar hij naartoe moet. Ook naar HI, dus delen we samen een taxi, want van liften heb ik geen hoge pet op…
Eenmaal in het hostel vraagt de receptionist me of ik op een female dorm of mixed dorm wil. Ik kies voor de gemiste dorm en al snel blijkt dat ik de goede keuze gemaakt heb, de föhn staat niet stil in de female dorm. Wel slaap ik nu op een kamer met zo’n 30 anderen, maar goed, even doorbijten maar.
Ik heb er niet aan gedacht eten mee te nemen voor de avond, aangezien ik nogal haast had om naar het hostel te komen. Gelukkig is de Beligische Mattieu zo aardig om zijn ravioli uit blik met me te delen. Het lijkt wel hondevoer.
Ik ga niet al te laat op bed, en heb nog steeds geen idee wat ik morgen ga doen. De volgende ochtend ben ik weer op tijd wakker, dit ritme bevalt me wel. Ik neem de shuttle naar het dorp om bij het visitor centre te kijken wat te doen. Ze kunnen me niet veel vertellen, dus besluit ik met Mattieu een hike te doen. We doen geen grote hike, maar proberen wat wildlife te spotten. Maar je begrijpt al wanneer je zoekt, zul je ze niet vinden.
We denken een mooie route te lopen, tot we op een gegeven moment weer een bordje 3 zien. Die hoort hier helemaal niet te hangen, hoe kan dit nu? Bleken we een rondje gelopen te hebben. Maar ondertussen hebben we wel een aantal lakes gezien. We wilden helemaal naar Lake Patricia en Lake Pyramid hiken, maar aangezien dat nu te ver is proberen we het op een andere manier. We eten langs de kant van de weg en steken onze duim op naar iedere auto die langskomt. Inderdaad liften, ik denk nog steeds dat dit niet gaat werken want wie stopt er nu om twee backpackers mee te nemen? Maar het werkt wel, er iemand zo gek om ons naar Lake Pyramid te brengen. Daar hiken we nog een stukje de bossen in, maar hebben uiteindelijk wel genoeg gezien. Ook terug hebben we geen zin meer om te lopen dus steken we maar weer onze duim op. Een man in een enorme auto, die overigens van zijn vrouw is, brengt ons terug naar Jasper. Matthieu verteld dat we nog geen wildlife gespot hebben en de man bedenkt zich niet en neemt ons mee net buiten Jasper om een aantal groepen Elk (Rendieren) en Deer (Herten) te laten zien. Helaas nog steeds geen beer gezien, maar dit was al een mooie afsluiting van de dag.
Na wat boodschappen te hebben gedaan voor het avondeten treft Matthieu drie meiden die hij in Banff heeft ontmoet en hoppa, we hebben weer een lift naar het hostel, zodat we niet op de bus hoeven te wachten.
Morgen vertrek ik al met een tour naar Banff, ik heb helaas niet genoeg tijd om veel langer in Jasper te blijven, als ik de 21e weer op het vliegveld wil zijn om naar huis te vliegen…

  • 08 Mei 2011 - 00:22

    Syl:

    Raar he, hoe snel je leuke, nieuwe contacten maakt, maar toch moet afwachten of t in another time en place is. Vermaak je! Doen wij ook! Dikke tuut

  • 08 Mei 2011 - 05:32

    Pap En Mam:

    Geweldig meid, Lekker genieten! Kusjes

  • 08 Mei 2011 - 08:42

    Ineke En Gerard:

    Je bent al lekker bezig in de backpackmood! Geweldig om te lezen, zodat wij aan onze trip terug denken! Geniet en hoop dat je meer ziet bij Banff! Benieuwd naar de besneeuwde foto's van de Rockies!


  • 08 Mei 2011 - 14:36

    Yvonne:

    Wat goed dat je dat liften en alles gewoon maar ff doet!!! Lijkt mij nix in je uppie. Vermaak je nog maar daar.
    Kussie

  • 09 Mei 2011 - 08:09

    Lizanne:

    Wat goed zeg! Je bent zo te lezen al aardig grenzen aan het verleggen. Geniet ervan!

  • 09 Mei 2011 - 08:27

    Marcel En Stijn:

    Zo, al weer heel wat beleefd!!! leuk om te lezen.
    veel plezier met de rest!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Jasper

Op eigen benen

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2011

Eindelijk zon in Tofino! B)

15 Mei 2011

Relaxen in Kelowna

10 Mei 2011

Eindelijk de zon??? in Banff

08 Mei 2011

Jasper NP

06 Mei 2011

The first stap

Actief sinds 27 April 2011
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 10684

Voorgaande reizen:

23 November 2017 - 26 November 2017

It's beginning to look a lot like Christmas

17 September 2017 - 26 September 2017

Andalusië

14 Juli 2012 - 08 September 2012

Geen zon tijdens mijn zomer 2012

09 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

Thailand

03 Mei 2011 - 22 Mei 2011

Op eigen benen

Landen bezocht: